با توجه به زیاد شدن ماشین های شخصی در خیابان های شهر های بزرگ و آلودگی هوا تا چند سال آینده دوچرخه به وسیله ای محبوب میان شهروندان شهر های بزرگ تبدیل خواهد شد. شاید شما هم مجبور شوید یک دوچرخه بخرید و گاهی به جای مترو، اتوبوس و وسیله نقلیه شخصی برای رسیدن به مقصدتان چند کیلومتری رکاب بزنید.
دوچرخه پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی است که می تواند نوعی ورزش برای سلامتی جسم انسان و آسمان غبار گرفته شهرها را دوباره آبی و پاک کند.
با توجه به اهمیت ورود این وسیله نقلیه ارزان و پاک هنوز در کشور ما زیر ساخت های لازم برای اجرای بی نقص و مطلوب آن فراهم نگردیده است.
دوچرخه 200 سال در ایران قدمت دارد
دوچرخه برای اولین بار توسط کارمندان سفارت انگلستان در حدود 200 سال پیش در تهران مورد استفاده قرار گرفت و وارد ایران شد در ابتدای ورود این وسیله نقلیه باور مردم برای چگونگی تعادل آن بر روی دوچرخ کمی مشکل به نظر می رسید ولی با زیاد شدن آن در سطح شهر ها به وسیله عمومی تبدیل شد.
کاربرد دوچرخه در شهرهای پرجمعیت دنیا
از جمله کشورهای پیشگام در زمینه سیستم درون شهری حمل و نقل دوچرخه می توان به چین، هلند، دانمارک، آلمان، انگلستان، کانادا، آمریکا و استرالیا اشاره کرد که در این کشورهای پیشرفته دوچرخه بعنوان مدلی از حمل و نقل عمومی با صرفه شناخته شده است.
کشور چین که پرجمعیتترین کشور دنیا محسوب میشود بیشترین آمار استفاده از سیستم حمل و نقل پاک و ارزان دوچرخه را نیز بین شهرهای دنیا از آن خود کرده است. در شهر شیجیاژوهانگ 8/55 درصد و در تیجیان 7/52 درصد از سفرهای داخل شهری توسط دوچرخه سواران انجام میشود.
دوچرخهسواری در شهر آمستردام کشور هلند رایج ترین شیوه حمل و نقل در شهر و جزیی از زندگی روزمره مردم شهر به حساب میآید. دوچرخه در شهر گرونگن، بیش از 38 درصد و در آمستردام 27 درصد از سهم سفرها درون شهری را به خود اختصاص میدهد.
در اروپا و کشور آلمان نیز سیستم حمل و نقل پاک دوچرخه در شهرهای مینستر، فریبورگ 27 درصد و در مونیخ، برلین و فرانکفورت، بیش از 10 درصد کل سفرها درون شهری را به خود اختصاص داده است.
ترویج حمل و نقل سالم و پاک یکی از مهمترین اولویت های حمل و نقل شهری محسوب می گردد. از این رو استفاده از دوچرخه در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل، یکی از بهترین روش ها در کاهش حجم ترافیک و آلاینده ها محسوب میگردد. که این نیازمند نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری و ایجاد مسیرهای ویژه برای دوچرخه سواران می باشد.
اهداف راه اندازی سامانه دوچرخه عمومی
- تلاش برای بهبود امر عبور و مرور در شهرها
- هماهنگی و نظارت در امر حمل و نقل و ترافیک شهر جهت جابجایی ایمن، ارزان، سریع و راحت
- مسیر مکانیزه شدن صنعت حمل و نقل
- فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک شهری
- ترویج فرهنگ ورزش دوچرخه سواری در راستای تامین سلامت جسم
- ایجاد فرصت های شغلی در مسیر اشتغال زایی جوانان
- کاهش تراکم ترافیک شهری، آلاینده ها و مشکلات پارکینگ
- کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا
تبلیغات محیطی در ایستگاه های دوچرخه :
جذب آگهی تبلیغاتی در ایستگاه های دوچرخه یکی از بخش های تامین هزینه های اجرایی در این طرح می باشد.
فضاهای تعبیه شده در هر ایستگاه دوچرخه شامل یک عدد بیلبورد تبلیغاتی در بالای ایستگاه که بصورت مورب با خیابان اصلی می باشد و تابلو دارای تیپ افقی می باشد.
تمامی این بیلبوردهای تبلیغاتی دارای سیستم روشنایی بوسیله پرژکتور می باشد.
در طرفین این ایستگاه ها نیز 2 عدد فضای استند تبلیغاتی در نظر گرفته شده که آماده بهره برداری و اجاره میباشد.
لازم بذکر است کل فضای تبلیغاتی آماده واگذاری در این طرح 40 متر مربع می باشد که بصورت یکجا اجاره داده می شود.
لیست تعرفه بیلبوردهای ایستگاه دوچرخه مشهد
ابعاد بیلبوردهای تبلیغاتی بالای ایستگاه دوچرخه :
ابعاد بیلبوردهای تبلیغاتی بالای ایستگاه 50/2 * 12 متر که متراژ کل آن 30 متر مربع می باشد.
ابعاد استندهای تبلیغاتی طرفین ایستگاه :
این ایستگاه ها دارای دو استند تبلیغاتی در طرفین ایستگاه به ابعاد 50/2 * 2 متر می باشد که متراژ کل آن 10 متر مربع می باشد.
مزایای تبلیغ در ایستگاه های دوچرخه :
- ارزان بودن هزینه اجاره تبلیغات
- قرار گرفتن در کانون دید خوب برای عابران پیاده و سرنشینان خودرو
- ارتباط مداوم با تبلیغات با استفاده کنندگان از دوچرخه
- قرار گیری ایستگاه های دوچرخه در نقاطی که امکان احداث بیلبورد وجود ندارد.
معایب تبلیغ در ایستگاه های دوچرخه :
- کوچک بودن ابعاد بیلبوردها
نحوه ثبت نام سامانه دوچرخه مشهد :
ثبت نام مشترک در سامانه می تواند به یکی از دو روش زیر صورت پذیرد :
حضوری : مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات دولت اعلام شده در سایت www.ibsm.ir و یا دفتر مرکزی سامانه
اینترنتی : مراجعه به سایت www.ibsm.ir
مدارک لازم :
- اصلی و کپی کارت ملی و شناسنامه
- عکس 3*4 رنگی جدید
- فرم های ثبت نام
- ضمانت
شارژ حساب :
مشترک می تواند برای شارژ حساب کاربری از یکی از دو روش زیر اقدام نماید :
- درگاه اینترنتی
- پرداخت توسط کارت های عضو شتاب
نحوه استفاده از سامانه دوچرخه عمومی مشهد :
مشترک می تواند پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه و دریافت رمز عبور و کلمه کاربری با مراجعه به یکی از ایستگاه ها، من کارت خود را فعال و نسبت به دریافت دوچرخه اقدام نماید.
معرفی جایگاه های دوچرخه :
رنگ سبز : دوچرخه قابل دریافت
رنگ قرمز : دوچرخه های خارج از ایستگاه
رنگ خاکستری : غیر فعال بوده جایگاه
رنگ نارنجی : رزرو بودن دوچرخه
دریافت دوچرخه :
با ورود به منوی اصلی، گزینه دریافت دوچرخه و سپس یکی از جایگاه های سبز را انتخاب نموده و دوچرخه را از همان جایگاه خارج نمایید.
تحویل دوچرخه :
با ورود به منوی اصلی، گزینه تحویل دوچرخه و سپس یکی از جایگاه های قرمز را انتخاب نموده و دوچرخه را در همان جایگاه قرار دهید.
- ۹۳/۱۱/۰۹